Hadewijch voltooide haar artistieke opleiding in 1974 aan de Koninklijke Akademie in Den Haag, afdeling Grafiek/Vrij schilderen. Vanaf 1980 is zij aktief als zelfstandig beeldend kunstenaar. Is per 1 januari 2020 lid van Galerie De Ploegh in Amersfoort www.deploegh.nl en Kunstenaarsvereniging ArtiShock te Rijswijk www.galerie-arti-shock.nl.

Haar belangrijkste werk betreft kleuretsen en schilderijen die tentoongesteld zijn in diverse galeries. Zij heeft talrijke opdrachten uitgevoerd zoals series etsen voor de gemeenten Dronten en Alphen aan de Rijn en Rijswijk, en muurschilderingen, o.a. voor de Rabo bank Dronten. In 1997 realiseerde voor de Gemeente Amersfoort een grote muurschildering met een groep schoolkinderen: het Brouwerstunnelproject. Tien jaar later in 2007 kwam hiervoor een nieuwe opdracht: restauratie en opfrissing van de originele tekeningen, en uitbreiding met een nieuw gedeelte omdat de tunnel was verlengd.

 

Zij verleende medewerking aan de productie van kunstboeken en catalogi voor bedrijven en verzorgde de millenniumprent voor de gemeente Rijswijk. In 2013 werkte zij mee aan het project “033-Leegstand in Amersfoort, de thematentoonstelling voor het behoud van het Rietveldpaviljoen.
In 2015 realiseerde zij in samenwerking met het ISVW en de VVV het filosofenpad. Zij vervaardigde daarvoor 8 etsen van 8 koppen van filosofen waarvan er 4 op het terrein van het ISVW staan en 4 in Den Treek. Zij werkt aan diverse opdrachten voor particulieren en bedrijven.

Zij heeft 20 jaar gewerkt in het atelier aan Muurhuizen 100 in Amersfoort en deed vanaf het begin mee aan de indertijd zeer goed bezochte Kunstkijkroute. Na in november 2018 een periode van 8 maanden een vervangend atelier in het buitengebied bij Maarsbergen te hebben gevonden (het pand aan de Muurhuizen 100 staat zo’n beetje op instorten), werkt zij sinds 1 juni 2019 in haar atelier aan de Hellestraat 24 (ingang Torenstraat) in Amersfoort. Het werk van Hadewijch is sterk geïnspireerd door heldere beelden uit haar haar directe omgeving. Markante indrukken en een levendige aardse buitenwereld worden dikwijls gekleurd door een poëtische gevoelswereld. In haar vroegste grafisch werk komt dit uitdrukking in haar transparante landschappen. Naast de vaak dromerige etsen die ontstaan door het experimenteren met allerlei variaties en nuances die de etstechniek biedt, schildert zij direct met mes en olieverf op doek.

Naast het intensief experimenteren met allerlei nuances die de etstechniek biedt, schilder ik direct met mes en olieverf op het doek, nadat ik met acryl een onderlaag heb aangebracht. Ik werk aan mijn doeken met traditionele olieverf. Kleuren worden aangebracht in een proces van verwijderen en weer toevoegen. Laag over laag. Mijn schilderijen en prints zijn niets anders dan een dialoog met dat wat in mij leeft. Elk werk is weer een ontdekking en inspireert weer om verder te gaan… Mijn leven lang

Stuur een bericht.

    Translate »